Tuesday, February 8, 2011

cerita di sebalik cat

Hari Sabtu yg lepas, sebelah petang pergi meronda2 di sekitar Equine Park.. Terjumpa sebuah kedai hardware yg masih beroperasi dalam cuti CNY ni..
disebabkan dari dulu lagi my hubby mmg tak nak pasang wall paper atau guna warna2 'berani' utk feature wall, both of us agreed utk maintain light colour which is putih..
Logiknya, if nak tukar colour or concept senang.. just tukar house deco and accessories (like curtain, cushion, painting etc) to bring up the colour..

tapi bila sampai di kedai cat, melihat warna yg pelbagai, hati mula tertarik dgn warna twilight (light grey), jenama Jotun Majestic.. yg penting catnya kilat dan easy clean.. harga after discount dlm RM85 per tin (5 liter)
dipujuk2 suami, dia setuju.. ^_^

Masa tgh memilih barang2 perkakasan mengecat, ada sorang mamat bangla yg lain datang approach aku.. tanya nak majestic yg mana satu..
ada optima, pearl silk and matt..
after vet through product comparisons, aku decided utk amik optima. ada additional features: to acomodate hairline cracks, selain dari easy clean, lasting colour, anti-bacteria and fungus-resistant..

Tapi rupa2nya aku dah kena tipu.. Yg dia quote dgn harga RM85 is pearl silk.. bukan optima.. bila aku decide nak tukar dr optima ke pearl silk, bangla2 tu dah start bertekak2 dlm bhs diorang..
Katanya, "tak boleh akak. Colour dah campur. Tak pelah saya bagi akak discount.. Optima biasa harga RM130, saya bg akak RM109"..
Gamaknya aku dah kena tipu.. Siot je..

Tapi br mengecat 4 dinding, cat dah nak habis.. yang second time beli ni aku tak kira, nak amik pearl silk pulak..
Hubby aku cakap, sama je.. hairline cracks tu nampak jugak.. huhu..
Ni lah cerita cat rumah aku.. warna twilight..

2 comments:

  1. mcm2 kan.... tp kalau cat byk dinding mmg kena pakai lebih 2tin 5liter... ila aritu rugi.. bl cat seliter smapai 3 tin utk 1 dinding je.. patutnyer bl terus yg 5liter setin.. harga kira balik 1liter rm32x3=rm96..harga ni kalau tambah lg rm30 boleh bl setin cat 5liter kan...

    ReplyDelete
  2. tu lh.. living hall mmg beli setin dulu yg 5 liter.. malas nak beli sekali 2.. so boleh budget2.. :)

    ReplyDelete